Izguba in pridobitev telesne teže

Nogometni tabor 2013, 2. dan  (196)Za primerno reguliranje telesne teže je najprej potrebno spremeniti prehranjevalne navade tako, da nam ob zaužitje zadostne količine hrane le ta omogoči, da se zadovoljijo vse dnevne potrebe organizma po ogljikovih hidratih, beljakovinah, maščobah, vitaminih in mineralih in sicer v razmerju glede na fizično in psihično aktivnost ki jo telo opravlja čez celoten dan.


Dnevni obroki
Otroci ki se ukvarjajo s športom bi morali imeti več obrokov dnevno. Najprimerneje bi bilo, da imeli tri večje obroke dnevno (zajtrk, kosilo in večerja) in dve malici. Največkrat se pojavijo problemi z lakoto v času pouka, saj otroci dostikrat v tem času skoraj nič ne jedo, po pouku pa zaužijejo preveč hrane, pogosto takrat pojedo tudi sladkarije. Vso to hrano tudi zaužijejo prehitro, vendar jim vsa ta hrana ponavadi ne zagotovi dovolj energije, ki jo otrok potrebuje pri treningu. Če želijo spremeniti prehrambene navade je to potrebno storiti postopoma. Otroku je potrebno razložiti kaj je dobro zanj in kaj ne. Na ta način se na otroka ne izvaja prisila po zamenjavi prehrambenih navad, temveč se postopoma zamenjujejo nezdrava živila, oziroma neustrezen način priprave hrane. Zajtrk je najvažnejši dnevni obrok, ki ga nikakor ne smemo preskočiti. Vseboval naj bi večjo količino ogljikovih hidratov, da se dopolnijo zaloge energentov in zato da bi imeli energijo za opravljanje vsakodnevnih aktivnosti. Lahko se sestoji iz raznih žitaric, različnega sadja, svežega sira, koruznih kosmičev, jogurta in različnih sadnih sokov. Namen malice je zmanjšati padec energije med dvema glavnima obrokoma. Zato naj bo le ta lahka in ne preveč kalorična. To je še posebej pomembno za otroke v času, ko so v šoli ali na potovanju na samo tekmovanje. To so lahko različne sadne ali zelenjavne solate, kvalitetni sendviči (integralni kruh, piščančja prsa, zelenjava…) ali izdelani dodatki prehrani (proteinski ogljikovo hidratni shake, energetska čokolada…). Kosilo in večerja morata vsebovati dovolj ogljikovih hidratov (integralni riž, integralne testenine, krompir…) in beljakovin (tunina, kurja ali piščančja prsa, soja…) ter nenasičenih maščobnih kislin (olive, olivno olje, orehe, ribe…). Če je le možno, je potrebno otrokom pripraviti hrano, ki jo imajo radi in pri tem paziti na načela zdrave prehrane.
Dodatki k prehrani
Nogometni tabor 2013, 2. dan  (3)Nogometni tabor 2013 4 dan (57)Vitamini in minerali bi morali biti sestavni del dopolnila k hrani, saj je težko zagotoviti zadostno količino, ki je potrebna otrokom, ki se ukvarjajo s športom, samo z zaužitjem hrane. Enako velja za različne izotonične napitke, ki naj bi se zaužili pred, med in po treningu. Proteini, različne aminokisline in ogljikovi hidrati niso nujni, če je preko zaužitja hrane zagotovljena njihova zadostna količina. Dobro pa je koristiti dodatke k hrani, če otroci, ki se ukvarjajo s športom zaradi različnih obveznosti ne morejo imeti rednih obrokov. Ti se prav tako lahko koristijo na potovanjih ali ko se želi povečati telesna teža. Pri preparatih kot so creatin, je potrebno biti pozoren, saj le ta nase veže ogromno količino vode. Prav tako je potrebno biti pozoren pri preparatih, ki dvigujejo testosteron kot je tribestan (tribulus teresteris), ki ima lahko neke kontraindikacije pri otrocih, ki se ukvarjajo s športom. Zaradi tega naj bi se le ti uporabljali šele po končanju pubertete.
Doping v športu
Nobena nedovoljena sredstva, kot so anabolični steroidi, psihostimulansi, krvni doping ali rastni hormon se v športu ne bi smeli uporabljati, še posebej ne pri otrocih, saj se lahko resno poruši naravni sistem rasti in razvoja, prav tako lahko nastanejo resne posledice, ki lahko pustijo sledi pri nadaljnjem ukvarjanju s športom, kakor tudi na normalno življenje.
Zaključek
Na osnovi vsega navedenega lahko zaključimo, da bo otrok športnik, ki se drži pravilne prehrane, bolje zdržal zahtevne treninge in tekme, manj bo podvržen poškodbam, imel bo boljši imunski sistem, maksimalno se bo razvijal in rasel, imel bo več koncentracije in pozornosti, imel bo optimalno telesno težo ter druge pridobitve zaradi pravilne prehrane. Mislim, da so to zadostni razlogi, da se začnemo bolj pozorno ukvarjati s prehranjevalnimi navadami otrok, ki se ukvarjajo s športom.
Povzeto po članku: Savjeti za prehranu djece sportaša, Marino Bašić, prof.